Rides & Events Update






widgeo.net

Sunday, March 13, 2011

Kawasaki Z1000sx 1st Service..

Huhuhu dah 840km motor aku dah bergerak.Kebetulan Ben Welly Kelang suda sms aku bagitau slider & windshield suda sampai..hehehe aku pon start la gatal tangan nak berkunjung cuci mata.Pada mulanya memang aku takde niat langsung nak turun sana.Tapi macam biase la aku saje buat alasan nak pergi servis motor.Padehal belum 1000km pon.

Aku gerak pukul 12:30PM.Bawak sepo-sepoi bahasa jer.Just enjoy the ride.Ride servis kali ni memang cukup sempoi,Sampai jer..aku terus suh mekanik bawak masuk motor.Eh lupe plak nama diorang.Lagi pon majoriti diorang nie baru.Ntah per jadi ntah kat bebudak lame tuh..
Okeh memandang ini first servis,aku pon tanya minyak itam oer nak guna..diorang suggest gune brand maxima..aku pon tak brape biase dengan brand nie.Tapi sebab percaya kata diorang aku pon test ler..aku ambik minyak semi syntethic jer.Pastu tukar oil filter.
Ha ni die kos untuk 1st servis aku:

Maxim 47 x 4 botol =RM 56 x 4 =224.00
Oil filter = RM 52.00
Slider = RM 280.00

Sambil-sambil tukar minyak itam tuh,diorang pon pasang ler slider.Ben macam biase meracun aku untuk tukar Windshield.Brand Power Bronze.



Minyak Itam 4 Botol..Brand Maxima.Mahal la..


Aku: Ben,tolong pegang ini windshield..mau angkat gambar la..
Ben: Boleh-boleh tarak hal punye..
Aku : Eh ape pasal same jer macam original punye..
Ben: Tarak sama ooo..die punya design lebih lekuk ooo..kira angin hantam lagi canteekk..
Aku: ha ya ka..brape harga
Ben: Sama lu wa kasi spesel punye..RM 480 saje..
Aku : Hehehe nanti la dulu..tunggu psang itu ekjos yoshimura dulu la..
Ben : hahah ok -ok


Proses pasang slider.Kena bukak jugak skru-skru fairing tuh..

Nak pasang tapak slider.Pomen kate jarinye besar susah mau masuk maa..Slider Z1000Sx ni sedikit berbeza sebab,slider tak boleh di pasang terus.Kena pasang tapak L untuk hold slider nie.If guna slider biase,sangkut kat fairing pulak.



Ha kan dah kate..susah nak pasang..tak abih-abih lagi ni..perut suda lapar wooo.


Setelah 30 minit berlawan pedang,akhirnya berjaya jugak pasang.Slider ni panjang sket.Terkeluar lebih,tapi takpe lagi bagus..selamat sket.

Hmm...Masa tengah sibuk-sibuk motor di servis, kebetulan pulak aku nampak sebiji Z750 putih..aihhh lain macam pulak nampak nya.Diorang letak kat sebelah luar..Terus aku pegi usha..yela motor nostalgia nie wei..aku pegi la dekat sket..laaaaaaaaaaaaaaaaaaa memang nostalgia betul la..motor nie baru lepas accident.Jatuh corner dengarnya.Yang nostalgianya kerosakan die hampir sama dengan masa aku jatuh kat Klawang dulu.

Fairing depan pecah.Boleh nampak satu garis melintang kat situ.Aku rasa salah satu punca ialah sebab lubang kat fairing untuk pasang windshield.Maybe structure die dah tak solid.dekat side fairing tu pon kite leh nampak ada calar.Sah ni jatuh konar sebelah kiri.Aku rasa aku boleh bayang camne die jatuh,,sebab panel meter pon pecah..macam gambar kat bawah nie:


Handle bar die cantik! Leh nampak cover meter dah tercabut.Frame besi dalam tu pon dah patah..

Aku dulu side sini calar jer..tapi sebelah kanan..motor die sebelah kiri..tapi siap tercabut lagi..


Hah yang nie pon jadi kat aku dulu..tapi yang motor nie stand patah.Aku punya patah antara gear n body,so susah sangat nk masuk gear..

So aku pon selalu bagi ingatan kat diri sendiri..kenape beli motor puluh-puluh ribu ,tapi sudahnya nak buang gaung..or nak tanggung kos repair (walaupon insuran cover,tapi nk tunggu insuran memang lambat,pakai duit sendiri la dulu)
Bile lepas repair,walaupon nampak baru,tapi bile perati betul-betul memang tinggal sket-sket kesan accident...maybe sebagai peringatan untuk kita..lastly aku harap owner motor nie OK n selamat.

Adios
-KHir-




11 comments:

  1. Fuh...teracun aku tengok windsheild dia. Puig punya tak sampai lagik ker?

    ReplyDelete
  2. salam bro..kos slider berapa ek? aku pun insya allah tak lama lagi nak pakai motor nih...maybe bulan 4 nih keluar la motor tu....hihih..Qdin.

    ReplyDelete
  3. bro minyak 4 liter tuang habis ka?

    ReplyDelete
  4. bro dobot: Puig tarak lagik...yg gmbr tu brand PowerBronze

    Bro Anonymous :Slider ni aku beli RM 280 kat Welly Kelang

    Bro Rafi: Minyak tak tuang abis.Pakai 3 botol tengah jer..

    ReplyDelete
  5. Bro, saya pun pakai motor yang sama bro jugak. Utk Slider sebelah kanan, boleh pasang terus dan tak perlu pasang bracket macam dalam gambar. Yang sebelah kiri tu bro pakai bracket L ker? Boleh kasi gambar??

    ReplyDelete
  6. bro,dua-dua belah kena pasang bracket L.Gambar yang lagi dekat skit masa nnt aku post.thanks

    ReplyDelete
  7. brother khir.. gua da booking z100sx mungkin next week keluar...ada masalah moto ni ke? jamal Kuching Sarawak..0168886462.. emial bong6658@yahoo.com...tolong email me..please..

    ReplyDelete
  8. bro Jamal,

    Tahniah.So far moto nie best.Dah dpt sms kan.anthing leh roger.

    ReplyDelete
  9. Thanks Bro...ya la dulu i pun guna Z750 2010..7 bulan i tradein..nak tunggu kawan beli mcm2 hal..rugi sikit la.. apa pun memang byk beza..bagi saya yg x berapa tinggi ni moto ni agak berat..handling so far baik..minyak long distance cantik...power belum abis pakai lagi..apa-apa pun kita akan kongsi pengelaman masing2..zaman sport bike da tamat..letih..dulu gila jugak kat highway seremban - Kl- Melaka...itu zaman 1996.. cbr baru..sejak guna er6n..pas tu z7 saya rasa SX ni sesuai lah..boleh pasang kotak lagi..itu kelebihan nak beli gtr x mampu lagi pun i ni guna moto hari2..gi keja..faham lah keja polis...semua nak cepat..

    ReplyDelete
  10. Salam, saya remi dr shah alam. Saya baru angkat z1000sx ni. Harap2 nnt boleh tunjuk ajar saya. Baru harini dapat, tambah2 last moto saya pakai EX5. Mmg nervous bile corner, isi minyak pon nervous org tgk2, traffic light pon boleh mati enjin lagi, hehe. Harap2 x keberatan lepak sama2 or TT nnt. Boleh add saya di fb, www.facebook.com/remirosli. Terma
    kasih.

    ReplyDelete
  11. Salam peekenalan...sy pon gune z1000sx..lps pasang y pipe..rase moor cm berat jer..gear 1 bleh lari 60km/j jer..

    ReplyDelete