Rides & Events Update






widgeo.net

Friday, February 25, 2011

Kawasaki Z1000SX Review v1

Ini merupakan review pertama selepas aku ride motor nie untuk 700++km yang pertama;

Handling:
Berbanding Z750 handling motor nie lebih nimble & dapat dirasakan motor nie lebih ringan dari z750.Terutama semasa cornering,rase lebih lembut dan mudah untuk diturunkan.
Windshield boleh diadjust secara manual.tapi amat berbahaya jika diadjust semasa motor dalam pergerakan.Untuk menurukan windshield takde masalah dan boleh dilakukan semasa motor bergerak.Hanya semasa nak menaikkan windshield akan menimbulkan bahaya jika tidak menggunakan teknik yang betul.Nanti aku upload gambar ye!
Untuk perjalanan jauh,seat sedikit keras,macam same jer dengan z750 aku dulu.Kebas bontot oooo.Sekali sekala aku kena berdiri nak bagi darah jalan.
Ketinggian motor nie jugak aku rasakan sedikit rendah berbanding z750.Cuma bagi aku yang dah biasa bawak naked bike,rasa sedikit pelik tengok handle bar jer bergerak masa kornar,tapi fairing tu tegak jugak..hahah kena biasakan la tuh..
Bab pickup memang mantap!..yang aku boleh kate ialah memang tork nye power.Using gear 4 semasa slow pon ok lagi.Aku try la lalu kat bumper secara slow n tak tarik clutch,lepas bumper terus ram minyak,tak terasa semput pon!
Time jem pon ,senang untuk mencilok2,cume side mirror agak terkeluar.Jadi kena hati-hati sket.

Fuel consumption:
Ha bab nie,aku memang puas ati.Tank z1000sx boleh isi 19 liter...model-model kawa sebelum nie kebanyakan nya 15 liter jer..reserve fuel 4 liter.Nak citer lelebih tak leh gak sebab manual pon aku belum baca.Tertinggal kat kedai,lupe pulak nak ambik

Design:
Ha,sebetulnya aku memang dah lama follow kat forum2 untuk tau bile motor nie keluar.Aku memang dah jatuh hati first time tengok gambar kat internet.Bila dah tengok real live lagi la aku jatuh hati.Tapi ada orang cakap motor nie ERF6 on steroid or adik GTR,hehhe tak kisah pon.Bagi aku ,motor nie memang kena dengan jiwa aku.Sesuai ride dengan superbike sebab tork power & boleh pegi & maintain 200++km/h secara stedi tanpa gangguan angin yang kuat.Sesuai jugak untuk touring sebab gaya pemanduan yang tidak radikal seperti superbike.So 1 motor untuk 2 jenis pemanduan yang berbeza.

Ekjos: Heheh bab nie aku agak terperanjat sedikit.Bunyi Ekjos standard lebih perlahan berbanding dengan ekjos standard z750.kenape ? aku pon tak tau.Cuma sekarang nie aku tak mau kacau2 lagi motor aku,biar semua standard gaban lagi...ekor nak buang? sori tak mau la.ari tu masa ride dalam hujan,jadi seronok sebab air dari tayar belakang tak kena belakang aku.

Per yang aku rase tak best
Ekor belakang,aku lebih suka design macam z750 09 punye.tonggek n tajam!
Sedkit vibration kat handle ketika dlm high speed.
Bile la nak kluar slider untuk motor nie?


9 comments:

  1. Salam Bro Khir

    Saya doBot. Saya terjumpa blog bro masa nak search pasal SX. Alhamdulillah, jumpa jugak owner SX. Just nak berkenalan ngan Bro, sebab saya jarang join ride. Kengkadang info ketinggalan skit. Bro, ada facebook? tolong add saya di http://www.facebook.com/dobot

    Really appreciate Bro.

    ReplyDelete
  2. Salam Bro, Slider dah ada. Aku minta tauke Cycle Point Nilai carikkan sebab aku beli kat sana.

    ReplyDelete
  3. thanks bro doBot...motor dh kluar ker? brape rege slider tuh?

    ReplyDelete
  4. Salam bro,
    saya terjumpa blog bro masa search untuk z1000sx.. insyaallah nanti boleh ride sesama.

    Rafi

    ReplyDelete
  5. Bro, saja nak share pengalaman. I faham you compare Z750 dengan SX sebab itu your previous bike. Bagi saya Z750 ada kelas tersendiri, dan tidak mampu untuk dibandingkan dengan Z1000SX.
    I already clocked 4500km on my SX. So far so good!! I like the SX better than the naked Z1000, walaupun tidak banyak perubahan kecuali gear yang lebih tinggi, better instruments, wind screen, bigger fuel tank and of course the full fairing. Vibration pun dah rasa kurang.
    Saya dah tukar the stock exhaust kepada full system Akapovic twin muffler. Horsepower meningkat sebanyak 28hp, itu dengan Power Commander 5. Dan berat turun 10kg.
    I've been touring with the GTR guys and i have no problem keeping up with them on the straights.
    Lain kali saya komen lagi.....

    ReplyDelete
  6. bapak aku baru beli z1000sx ni.hari pertama dah tegolek.haha.so patut ke aku syorkn dia pasang slider?

    ReplyDelete
  7. shafiq,
    aiseyman tergolek camner tu? tumbang ker? heheh sayang oooo..suh ler bapak ko cecepat pasang slider..dh byk kat pasaran skrg nie..

    ReplyDelete
  8. Bang....saya baru angkat z1000 2nd. Saja2 saya lalu dkt sini utk curi2 ilmu. So salam perkenalan

    ReplyDelete
  9. salam bro Khir....sya baru je ambik z750 seken...banyak yg perlu sya belajar...boleh ke sya join bro2 sume untuk ride2....tersgt lah newbies...tp umur da tua...hehehehehe( Acoi )

    ReplyDelete