Rides & Events Update






widgeo.net

Tuesday, October 18, 2011

Ride Melaka & Rembau..menyusuri Kampung tradisional 1 October 2011

Fuhh keletihan balik dari ride Terengganu semalam masih terasa,tapi tak mengapa sebab aku makin bersemangat untuk upload stori kepada kawan-kawan semua.Yela blog aku pon dah hampir pulih..banyak gambar dah upload.
Ride Melaka ini merupakan ride yang aku organize,sebab sepupu aku kawin.So ramai jugak yang respond untuk follow ride nie.Disebabkan lokasi di Air Keroh Melaka,so ride ini memang cukup santai dan bersahaja.
RV di Shell selepas Tol Sungai Besi pada pukul 10:00 pagi.Aku antara orang yang awal sampai.Masa sampai Tok Mudim aka Sam Intruder aka brader Samad telah berada di lokasi..awaiiii nya..Ramai jugak geng-geng lain yang akan ke Melaka untuk ride kenduri.Aku suspect diorang akan pergi kenduri yang sama sebab sepupu aku pon ada bagitau last minute yang dia ada ajak konvoi sekali.Tapi disebabkan aku dah setting dengan geng-geng lebih awal so kite orang proceed lah dengan group kiteorang.Leceh la nak ubah plan minit-minit terakhir.


Dari Hujung kiri,Brader Yeop,Samad,Gemuk & Man


Kami berlima dah cukup korum untuk bergerak.Kalau korang perasan,kebanyakan ride yang aku join,memang tak ramai,biasanya kurang dari 10 motor.Dulu aku suka jugak join ride yang ramai-ramai sampai berpuluh-puluh bijik motor.Tapi sekarang nie mode ride aku lebih kepada ride dalam kumpulan kecik,biasanya kurang 10 bijik motor.Lebih terkawal & teratur.
Sambung stori ride nie.Memandangkan ramai lagi belum breakfast dan masa maih awal lagi.Kami bercadang nak singgah RNR Serdang or dulu-dulu orang panggil perhentian gerai buah.Foodcourt kat belakang kedai.Sembang-sembang sambil minum pagi.


Minum ringan-ringan jer..


Dalam pukul 11:30 pagi.Kami pon on the bike menuju ke Air Keroh Melaka.Ride sungguh bersantai dalam kelajuan 120-140 km/h.Semasa kami berada di kawasan Seremban,satu geng superbike dengan laju potong kiteorang.Rasanya macam geng sepupu aku jer tu.

Kami singgah sebentar di RNR Air Keroh.Melepak-lepak saja.lagi 10-15km dah nak sampai destinasi.Singgah minum-minum sambil gossip-gossip tentang geng-geng motor.


RNR Air Keroh-singgah buang air la nie..


Semua dalam mood yang bagus.Mamat depan sekali ni macam kenal jer kan..ada ride ade la die..geng ride aku nieh..
Lama jugak kiteorang melepak kat situ.Dalam pukul 1 baru kami gerak ke destinasi.Senang jer nak carik taman nie..hahaha geng-geng semua bahan kan aku sebab aku tak tau camne nak pegi rumah pak sedara aku.Memang aku tak tau sebab pak sedara aku baru beli rumah nie.First time sampai.Pak sedara aku sebenarnya duduk kat Sungai Way Kelana jaya.Tula pasal aku tak tau rumah baru diorang..hehehe..


Kami sampai ngam-ngam sebelum pengantin sampai.Sempat la makan-makan minum-minum dulu.


Tu die,sepupu aku Khairul kawin dengan orang Terengganu.
Dah makan,santai-santai sambil tu aku jumpe la sedara-sedara aku...



Senyum lebarrr....


Jemput-jemput makan..
Pasangan sejoli..
Selesai ride Melaka,kami memang dah ada plan nak turun ke Rembau.Memang dah lama nak turun sana.Sebab view kat sana memang cantik-cantik dengan rumah tradisional.Tujuan nak pegi sana sebab Gemuk nak tengok sebijik motor Virago di Kampung Bongek.Perjalanan ke sana mengambil masa 45 minit sebab kami melepak dulu di RNR air Keroh.
Destinasi nya adalah rumah sepupu Gemuk.Sepupu die ni pomen motor besar.Ramai jugak orang anta motor-motor untuk repair.Sebab die cas harga murah-murah.Die specialised untuk motor chopper.



Selamat sampai Ke Rembau..tanah beradat..dulu ramai kawan-kawan sekolah aku tinggal kat Rembau,area Sungai Layang,Kota,Bongek.Sekarang kebanyakan dah bawak haluan masing-masing..


Dah sampai dah..lepak lagi tunggu sepupu Gemuk balik dari ride Port Dickson.


Stok motor-motor yang sedang direpair.Brader dalam gambar nie,kiteorang jumpe tengah jalan.Rupenya die kenal ngan Samad.Die la yang guide ke rumah brader sepupu Gemuk.


Kedai nya sempoi jer..






Hah tu die,banyak motor klasik tersimpan dalam nie.Sape tau model-model kat dalam nie die memang otai la,sebab susah nak jumpe model-model nie atas jalan.


Masih menunggu..buat macam rumah sendiri sudahnya..
Nah tue die..Samad tengah tersenyum gembira dapat makan baulu.

Kebetulan isteri tuan rumah balik.Kami terus dijamu dengan teh O panas dengan baulu.Fuh sungguh syahdu syahdan di petang di bawah pokok kami minum petang..Terima kasih tuan tanah..
Ngam-ngam lepas minum sepupu gemuk sampai.Kami tak tunggu lama.Terus shoot untuk ke rumah tuan motor Virago 535 yang nak dijual tuh..dekat jer perjalanan..


Suasana kampung yang cukup mendamaikan..motor virago ada disimpan bawah rumah.Still elok lagi..


Hehehe aku snap gambar nie sebab nak ambik gambar rumah jer..motor-motor tu sampingan jer..
Selesai deal,kami semua bergerak pulang.Masa dalam daerah Rembau,kami banyak ride slow sebab nak tengok rumah-rumah kat situ,bagi aku ada 2-3 tempat yang best untuk layan view rumah-rumah tradisional nie..satu kat Rembau,Kuala Pilah dan Kampung tengah Melaka..

Okeh nantikan entri seterusnya yang akan menyusul tak lama lagi ride ke Terengganu 15 dan 16 October.Layan sungguh ride tuhhhhh..macam-macam cabaran ditempuhi tapi semuanya berbaloi..






-KHir-

1 comment: