Rides & Events Update






widgeo.net

Thursday, October 1, 2009

My Raya story part 11-A day before raya

Aku start cuti Raya,sabtu before hari raya.Kira Jumaat 18/09.Untuk the next day to memang dah siap planning nak buat persiapan raya.Lepas jer sahur aku tak tido.Siap-siap nak pegi chow kit,beli itik.Kali nie kakak and abang ipar aku ikut sekali.Tapi kluar lambat,pukul 7 baru gerak.
Sampai kat Chow Kit dlm 7;30.Punye la ramai manusia kat situ.Aku drive bole salah jalan termasuk jalan Raja Bot.lagi senang masuk Jln Raja Alang.Sampai-sampai hujan pulak.Eh rasenye dari rumah dah start hujan.Nak cari parking..ya ampunnnn.Sudahnya aku park kat satu hotel situ.ntah pe name ntah.Sekali masuk RM 5:00.Aku turun kan kakak aku n abg ipar aku lepas tu aku pegi pagi.
Kakak aku plak tu first time beli itik,terambik itik yg kecik,so tambah lagi seekor yang besar la.Itik yang kecik nie berat dlm 3kg lebih la.Yang besar 4kg lebeh.Sekilo rm 15.Mahal gilo.Nak menunggu tokey cina tu siang itik pon berjinggut.Dengan perut boroi tak pakai baju.hahah memang trade mark die dari dulu.Style cina tu jual,pilih itik,timbang,setuju bayar terus.Pastu die bagi nombor ala mcm kat klinik tu,no yg same ikat kat kaki itik.Itu jam,ramai manusia datang beli iti,dh ramai yang makan itik sekarang nie.Alternative ganti ayam.Lagi pon itik nie buat rendang memang sesuai sebab daging and isi die liat dan tebal.Kalau ayam nak masak rendang,nak kena carik ayam tua,sbb ayam tua nie liat.Tapi lepas dh dengar ayam tua nie ayam telur yg asyik kene injection untuk cepat bertelur.Terus kiteorang tak jadi makan.Yang cerita nie pakcik aku yg keje kat Ayam DINDINGS.Kate die lagi,kenape ayam tua,penjual ayam selalu salai kulit die.Sebabnya badan ayam tua nie byk lebam-lebam sebab effect injection.Ayam tua nie lagi if belah dekat belah peha dalam tu,mcm ade gumpalan itam,cacing la lebey kurang.Effect injection tu.Tula die.
lepas beli itik,kiteorang terus balik,tapi baru jer kluar parking,terperangkap kat dlm jem,mau dekat setengah jam,keta x bergerak langsung.Nasib ade seorang mamat volunteer pegi jadi polis traffic.Sampai rumah terus operate itik,Aku turunkan skill melapah itik pada abang ipar aku.Nampak memang senang tengok kedai potong.Diorang dh buat hari-hari.Cuba la try buat sekali.Menggigil tangan jugak.2 ekor masak rendang,seekor masak sambal.Seekor lagi simpan buat stok.Ha..satu lagi,family kiteorang mmg ade sejarah psl beli itik n mintak kedai potong.Bawak balik rumah,tengok tinggal sikit jer bahagian die.So sampai sekarang mak aku prefer beli and balik rumah baru potong sendiri.
Lepas aku potong itik,keje aku pon siap la.boleh tido.Time bukak posa,menu semua itik,sambal itik,rendang itik,tempedal,hati,paru itik.Sytle aku plak agak pelik,suke makan leher itik.hahaha.Rendang untuk aku pon spesel.Aku selalu pesan kat mak aku supaya simpan rendang aku.Aku suke rendang yg blum masak pekat,kira kuih tu macam kari.So sebelum masak betul,mak aku ambik simpan sket untuk aku.
Ramai orang budget raye hari Isnin, sebab hari sabtu baru 29 hari posa.Ramai yg tak masak.Tapi kiteorang trus masak la.lagipon rendang boleh simpan lama.Tup-tup-tup tengok esok raya.Ha menggelabah sedara aku mlm tu,die kol katenye tak masak lagi.
Yang aku hangin selalu sebab pengumuman raya dibuat lambat.Tiap tahun macam tu,nak dekat Isyak baru umum,patutnya bagitau la cepat sket.Raya posa nie tak sama macam raya korban.Raya korban bley takbir 4 hari.Raya posa takbir boleh mlm raya until sebelum sembahyang raya jer.per la punye bengong dieorang tu.
Mlm raya tu,inbox aku penuh ngan ucapan hari raya.Byk yg forward je.hehhe so dapat la sms yang sama.Mak aku plak berhajat nak buat takbir kat rumah.jadi menjadi tugas aku untuk panggil geng-geng surau untuk buat takbir.Pegi surau ade la 4-5 orang.Al-maklumla ramai balik kampung.Dah mak aku berhajat,aku ajak la diorang dtg.Mak aku siap masak pulut kuning ngan sup kambing nak buat makan-makan.Tengah takbir kat rumah,abg aku dtg from kelang,bwk lauk...kire itu la die citer mlm raye aku..tunggu part 3 citer psl hari raye and balik kg..menarik tu citer pasal merumah!

No comments:

Post a Comment